Hier finden Sie Informationen zu den Bildungsplänen im Fach Geschichte, außerdem Unterrichtsmaterialien, Linksammlungen, Werkzeuge zur Eigenrecherche und Hinweise auf außerunterrichtliche Lernorte.

Economic, Political and Social Processes of Modernisation since the 18th Century

Die hier vorgestellte Unterrichtseinheit basiert auf dem Unterricht von Dr. Jan Kulok aus Stuttgart. Er hat seine Materialien freundlicherweise dem Landesbildungsserver zur Verfügung gestellt. In der vorliegenden Unterrichtssequenz wird für die Kursstufe die Lehrplaneinheit "Veränderungen in Wirtschaft und Gesellschaft durch die Industrialisierung" in englischer Sprache präsentiert. Die Inhalte der Einheit wurden zum Teil auf den englischen Sprachraum hin angepasst und sollen lediglich Vorschläge zu einer bilingualen Umsetzung darstellen.

Centennial Mirror: the United States after a 100 years

Folgende Kompetenzen sollen durch diese bilinguale Einheit abgedeckt werden:
The students can apply the term ‘modernisation’ and can both compare and evaluate different theories of modernisation.

  • The students can analyse and evaluate the Industrial Revolution in terms of a process that has brought about great social and economical changes in history.
  • The students can compare the developments of the industrialisation in different European countries and in North America with their advantageous and disadvantageous factors.
  • The students can study and evaluate the changes in the fields of technology, of labour and in the environment and present their results.
  • The students can evaluate different approaches to solving the ‘Social Question’ (i.e. the social problems resulting from the Industrial Revolution) and their effects.

Dates and terminology in English:
foundation of labour parties since 1863; social legislation since 1883; the social papal encyclical ‘Rerum Novarum’ of 1891; agricultural revolution; Industrial Revolution; key / neuralgic industries (‘Schrittmacherindustrien’); economic / classical liberalism; communism; socialism; big business; Great Depression; New Deal

Philipp Jacob Loutherbourg the Younger, Coalbrookdale at Night, 1801

 

Vorschlag für die Planung der Unterrichtseinheit


1. Concepts of modernisation

2. Feeding increasing numbers: was the Agricultural Revolution market- or science-driven?

3. Th. R. Malthus’s theory about population increase: a question of morality or of mathematics?

4. The Industrial Revolution in Britain: many factors steaming ahead and combine

5. A. Smith’s ‘The Wealth of Nations’: a gospel of free trade?

6. David Ricardo: ‘classical liberalism’ revisited/confirmed?

Enclosures as they can be seen until today

7. The industrialisation of Germany compared to British industrialisation

8. The Industrialisation of the US – a special case?

9. The Gilded Age of Big Business and US-American Progressivism: how gilded – how progressive?

10. Dickensian blight or progress? The social effects of the Industrial Revolution; pauperism, pollution

Glidden Barbed Wire manufactured by Isaac L. Ellwood in DeKalb, Ill. Presumed 1880s advertising poster.

11. Social protests and reformers: King Ned, New Lanark and the Chartists

12. Social revolutionaries: Marx and early socialism

13. Ideas to alleviate the hard conditions of the working class both Christian and patriarchal: good answers to the ‘social question’?

14. The Crash of 1929 and the New Deal

Additional Material: Advertisements


Alle vorherigen Arbeitsblätter können Sie auch als zip-Datei (25 MB) herunterladen.


Alle Materialien gehen zurück auf Ideen und Anregungen von Dr. Jan Kulok, RP Stuttgart.


Der Text dieser Seite ist verfügbar unter der Lizenz CC BY 4.0 International
Herausgeber: Landesbildungsserver Baden-Württemberg
Quelle: https://www.schule-bw.de

Bitte beachten Sie eventuell abweichende Lizenzangaben bei den eingebundenen Bildern und anderen Dateien.